Madglæde kan påvirke verden

Østers med æble, selleri og peberrod. Foto: Line Falck

Kære læser

Velkommen til min splinternye blog!

Mit første indlæg handler om at vedstå sig at smagsoplevelser, nydelse og glæden ved at spise. Denne glæde er motoren i at skaffe gode råvarer, bruge tid på maden og spise godt. Der er næppe nogen i vores del af verden, der spiser for at frelse verden. Men der er en ekstra dimension i glæden ved at spise, hvis man samtidigt støtter de mennesker, der er står bag sunde og gode fremstillingsmetoder, der gavner natur og liv.

Jeg synes det holder, når man siger, at smagen også sidder i samvittigheden. Selv de små valg som at købe lokale æbler, pærer, kartofler og fisk frem for importerede eller vælge fairtrade kaffe og chokolade frem for konventionelle produkter fra store firmaer er med til at påvirke verden. Vi havde ikke fået så mange økologiske produkter på supermarkedernes hylder – fx fra Arla – hvis vi som forbrugere ikke havde købt økologisk og efterspurgt varerne. Det er ikke uden betydning, hvad vi putter i munden, og der er stadig mange muligheder for at få endnu mere og bedre mad ved at handle på alternative måder.

Selv glædes jeg dybt ved at spise rigtig mad med stor smag, masser af struktur og med godt madhåndværk: mad med god energi. som både krop og sjæl beriges af. Faktisk går humøret nedad, når jeg får kedelig mad. Det handler om at finde ud af, hvor stimulerende det er at få varierede smagsoplevelser. Det er stort, men der er konkrete muligheder. Jeg vil her (og i resten af mit faglige virke) prøve at give råd og inspiration til, hvad man kan gøre i praksis for at få god mad på bordet hver dage året rundt.

Velbekomme og nyd hver en bid!

5 Comments

  1. Kirsten Jepsen
    Posted 27/09/2010 at 21:50 | Permalink | Svar

    Tillykke med bloggen.Glæder mig til at følge den og din smittende madglæde🙂

  2. Posted 27/09/2010 at 22:42 | Permalink | Svar

    GRATTIS en otroligt fin blogg som säkert kommer att sprida mycket madglädje:-)

  3. Posted 29/09/2010 at 09:22 | Permalink | Svar

    Tillykke med din fine blog. Jeg vil glæder mig til at følge din skarpe pen. Kh, Lone

  4. Posted 29/09/2010 at 12:46 | Permalink | Svar

    kære Katrine. Tillykke med bloggen. Glæder mig til at følge Den.

  5. Posted 30/09/2010 at 19:55 | Permalink | Svar

    Kære Katrine,
    Til lykke med din smukke blog. Jeg glæder mig til at følge den!
    Kh
    Kirsten

Skriv en kommentar

Required fields are marked *

*
*

