Et lille måltid udendørs

Drop kedelige købekager og bag selv! Det er ikke svært og behøver ikke tage længere tid end at gå på indkøb, hvis man bare har ingredienserne i hus. Her er en superenkel opskrift på Brownies fra min bog Måltider. Børn kan også let lave kagen. Hertil er danske jordbær som lige er kommet frem.

Bogen Måltider er inddelt i 6 kapitler med to måneder i hver.  Maj og juni er en lang sæson, hvor det hele eksploderer i naturen. Fra forår med små spirer og nøgne træer til sommer med bugnende bærbuske og sprøde salater. Det er en tid med mange sammenkomster, hvor studenterne springer ud, demissioner, afskedsreceptioner, bryllupper og Sankt Hans. Men også de små hyggelige måltider hvor man mødes i haven eller i gården betyder meget for fællesskabsfølelse og glæden ved at mærke, at det er en anden sæson.

Brownies

Til 10-12 stk

½ stang vanilje

125 g smør

125 g mørk chokolade

250 g brun farin eller mørk rørsukker

100 g valnøddekerner eller hasselnøddekerner

125 g hvedemel

½ teske groft salt

1 tsk bagepulver

2 æg

Glasur:

125 g flormelis

2 spsk kakao

ca. 1 1/2 spsk vand

  1. Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud med en lille kniv. Hak nødderne.Smelt smør I en gryde. Kom stykker af chokolade i, og lad det smelte. Tilsæt vaniljekorn og nødder sammen med brun farin og rørsukker.
  2. Tænd ovnen på 175 grader.
  3. Bland mel, salt og bagepulver i en skål. Rør det i smør-chokolade-blandingen, og rør dejen godt, til den er jævn. Rør æg i dejen.
  4. Kom bagepapir i en firkantet bageform på ca. 15 x 30 cm, og hæld dejen i.
  5. Sæt formen i midten af ovnen og bag den 30-40 min. Stik et lille træspyd eller en lille kniv i kagen. Hvis der er rå dej på, skal kagen bage lidt mere – men den må godt være snasket. Lad kagen køle af.
  6. Glasur: Rør flormelis og kakao sammen med vand, til den er tilpas tyktflydende. Smør på kagens overflade og lad glasuren størkne. Skær kagen ud i firkanter på ca. 6 x 6 cm.

5 Comments

  1. Pernille Landing Lund
    Posted 03/06/2012 at 11:20 | Permalink | Svar

    Hej, Katrine! Tillykke med alle dine gode projekter. Det er sjovt at følge dig. Jeg har et spørgsmål, jeg længe har ønsket at finde svar på. Det drejer sig om kød. Jeg har længe undersøgt, hvordan man får kød til at smage godt – og har efterhånden fundet mange gode svar, som har hjulpet mig. Men jeg mangler stadig den sidste ting: Hvordan får man kød i gryderetter til at blive til det der strimlede, bløde lækre, som nærmest smelter på tungen? Jeg er kommet tættere på – men ikke helt.
    Stor og kærlig hilsen fra Pernille

  2. Posted 03/06/2012 at 11:24 | Permalink | Svar

    Hej Pernille! tak for dine fine ord. Jeg er ikke helt sikker på hvilken slags gryderet du tænker på. Hvis jeg laver gryderetter hvor jeg vil have meget mørt kød bruger jeg tykkam eller andet halskød – det er fedtmarmoreret og har et indhold af bindevæv der gør at det skal småsimrer koge et godt stykke tid, der gør at det bliver mørt og saftigt. Og det må gerne stå ved lav temperatur tildækket i en ovn i timevis.

    • Pernille Landing Lund
      Posted 10/07/2012 at 00:31 | Permalink | Svar

      Hej, Katrine! Tak for dit svar. Det vil jeg forsøge. Jeg vidste ikke, at svaret kom her på siden. Det er nok bare, fordi jeg ikke er så meget på blogs. Nå, men nu fik jeg lige lyst til at bage dine brownies efter en lang dag med rengøring, og så så jeg søreme dit svar! Dine brownies er også gode – og helt sikkert min nye skolekage, eftersom den jo nærmest smager bedre dagen efter. Kh Pernille

  3. Helle Buchardt Boyd
    Posted 03/06/2012 at 13:40 | Permalink | Svar

    Hej Pernille, prøv med en trykkoger. Det sparer også tid og energi.

  4. Posted 07/06/2012 at 15:48 | Permalink | Svar

    Tak for opskriften, den skal da prøves!

    Og enig… hjemmebag!

Skriv en kommentar

Required fields are marked *

*
*

