Lokal mad er svaret!

"Værs'go' og spis" er den madklumme jeg skriver hver anden lørdag i dagbladet Information. Den startede i 2004.

“Værs’go’ og spis” er madklummen som jeg har skrevet  i dagbladet Information siden 2004 hver anden lørdag. Her er seneste klumme: Lokal mad er også politisk mad november 2014

Slow Food afholder hvert andet år i oktober en stor international madevent Terra Madre & Salone del Gusto i Torino i Norditalien. I år var jeg med for femte gang. Det er dage hvor jeg bliver bekræftet i at idegrundlaget bag græsrodsbevægelsen stikker dybt. Slow Food handler om nydelse og god kvalitet er alles ret og at der er grund til at kæmpe for at bevare de gode sider af traditionel mad og at skabe et nyt fødevaresystem. Ved at bidrage til lokal mad i hele verden kan man være med til at støtte en udvikling i retning af at alle kan få mad. I min klumme i Information “Lokal mad er også politisk mad” fortæller jeg om mit møde med italieneren Antonella Cordone fra The International Fund for Agricultural Development (IFAD). Hun indleder med at fortælle at “Fødevareindustrien leverer 30 % af den mad, vi skal have, så 70 % kommer fra små og mindre landbrug, fiskere mm. Den store industri vil ikke kunne brødføde verden, som den vokser nu.”

Som jeg plejer i min madklumme er der forslag til at gøre noget for sagen. Gå i køkkenet – og her er opskrift på en gryde med lam, rødder og kål, der er råvarer  i sæson og kan fås lokalt.

Her er grøntsager, æg, suppehøne fra den økologiske gårdbutik Stengården i Birkerød. Foto Klinken november 2014

Grøntsager, æg og suppehøne fra den økologiske gårdbutik Stengården i Birkerød. Foto Klinken november 2014

Skriv en kommentar

Required fields are marked *

*
*

